Masyarakat Hadhari



'' tak sabar nak tunggu minggu depan,"
kata seorang staff yang lebih mesra dipanggil Angah..

'memangla tak sabar sebab 26hb kan gaji...'
bisik hati saya yang turut rasa tertunggu2 minggu depan datang..

Hmm,dah hampir 2bulan rupanya saya bekerja sebagai salah seorang staff di sebuah farmasi di negeri ikan patin ni..Farmasi Al-Syifaa' , indah namanya seindah layanan staff2nya terhadap setiap pelanggan yang masuk ke farmasi tersebut..



Dalam tempoh 2 bulan ni saya telah belajar tentang pelbagai jenis ubat dan supplement yang dijual di situ..Dalam tempoh itu juga saya berhadapan dengan karenah masyarakat sekitar yang pelbagai gaya dan ragam..Sepanjang 2 bulan ini pemerhatian saya terhadap masyarakat di sini sungguh menyedihkan dan menyayat hati..

Bagaimanapun, saya rasakan tiada kekuatan untuk berusaha membantu masyarakat di sini..Walaupun iman saban hari terus memberontak kerana benci apa yang dilihat namun bila keseorangan terasa diri sangat lemah untuk mengajak kepada yang ma'ruf dan mencegah setiap yang mungkar....Ya ALLAH, bantulah hamba MU ini..


Apa yang saya perhatikan , boleh dikatakan 60% pelanggan di sini tidak bertudung bagi golongan wanita..lebih menyedihkan apabila saya perhatikan golongan suami yang kelihatan orang baik2 dan berjanggut sanggup membiarkan isteri2 mendedahkan aurat di sana sini..yang pakai tudung pun hampir separuh yang masih memakai baju lengan pendek..belum masuk yang menunjukkan bentuk tubuh badan yang sememangnya menjadi tarikan golongan lelaki.. tidak ketinggalan juga bagi golongan lelaki pula hampir 50% yang datang dengan berseluar pendek... Kesemua mereka adalah Melayu Islam..

Tapi apa sudah jadi dengan masyarakat kini??Tidak takutkah mereka pada hukuman ALLAH??Atau adakah mereka tidak pernah diberitahu tentang batas2 aurat lelaki dan perempuan?? Bertubi-tubi persoalan menerjah fikiran saya setiap kali terpandangkan aurat lelaki dan perempuan di sana sini..Astaghfirullahal 'aziim..siapa yang bersalah??
Aku kah?? "Ya ALLAH, kurniakanlah mereka hidayah dan petunjukMU.." Hanya itu yang mampu saya lakukan...hanya berdoa..saya tidak tahu mengapa lidah ini begitu kelu bila berhadapan dengan situasi begitu..Mungkin kerana diri masih diselaputi dosa yang menebal...Astaghfirullahal'aziim..sampai kapan harus begini??Hati saya sebak,kesal dengan kelemahan diri....

Di saat dunia memerlukan pejuang2 ISLAM yang gagah dan teguh berjihad menegakkan kalimah 'Laa ila ha illALLAH' , anak2 muda di sini terus lalai diulit bisikan2 syaitan laknatullah..yang leka berkhayal terus menerus memburu ubat batuk Promethazine..yang sudah terlanjur dengan ketagihan tanpa segan silu terus menjadi pelanggan tetap membeli Tramadol seperti Pengesic, Domadol dan sebagainya..

Di saat Islam memerlukan mujahidah2 yang boleh menjadi sayap kiri kepada perjuangan para mujahid, anak2 gadis di sini terus lalai bersama cinta sang kumbang liar sehingga akhirnya membawa kepada pembelian Urine Pregnancy Test , sedangkan diri belum lagi berkahwin..Pil datang haid yang pelbagai jenis turut menjadi sasaran bila bimbang haid tidak kunjung tiba pada masanya..

Astaghfirullahal'aziim..mana pemuda harapan ISLAM??mana pemudi penggoncang dunia??Siapa yang harus bertanggungjawab ke atas semua ini??Tepuk dada, tanya iman..

Rasa bersalah tak terhingga sering menghantui diri bila golongan yang sangat meragukan datang untuk membeli ubat yang turut saya ragu...kalau beri bererti saya bersubahat, kalau tak beri bagaimana jika mereka benar2 memerlukan?? Kadang2 bila diberi pelbagai alasan , ada pula yang mengamuk tak tentu pasal...sebabkan takut mereka bertindak di luar kawalan, terpaksa juga saya dan staff2 lain jualkan ..kadang2 budak2 sekolah, golongan belasan tahun..sedih rasa hati hanya ALLAH yang tahu..mereka sedikitpun tidak gentar walaupun maklumat peribadi mereka direkod setiap kali membeli ubat yang mempunyai kandungan seperti Dextromethorphan dan sebagainya.. Mungkin terlalu ghairah memenuhi tuntutan nafsu, apa2 pun sudah tidak penting bagi mereka..

Ya ALLAH, beginikah keadaan generasi yang akan mengisi kemenangan ISLAM satu hari nanti??berikanlah petunjuk dan hidayah kepada mereka ya ALLAH...
mudah2an segalanya akan berubah bila tertegaknya syariatMU di muka bumi Malaysia ini ..Amiin..

1 comment:

  1. salam sayang adik yg disayangi selalu:)

    Alhamdulillah hati dikurniakan rs yg mcm tu.Semoga kita ni benar2 mjadi mata rantai perjuangan Rasulullah.Sambil bekerja pun boleh berdakwah, seronoklah aisyah:)

    Mungkin lepas ni,sambil bagi ubat aisyah boleh selitkan sekali kot risalah or artikel dakwah ke .Nk berdakwah billisan mmg xda kekuatan.Mungkin ini boleh jadi salah satu methodnya:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...