Tudung Labuh??

Kes 1 :

Pelanggan 1 : Ok ke ubat ni??leh tahan ke resdung?

Staff 1 : InsyaALLAH, dengan izin ALLAH..ubat ni ikhtiar je.. lagipun resdung ni yang penting kene jaga pemakanan...

Pelanggan 1 : Kalau adik yang jaga makan minum abang takpela..

Pelanggan 2 : La..aku baru nak suruh ko ejas yang ni (tunjuk staff 2), tapi dah kawin pulak..yang tu dah ada anak sorang tu..

Pelanggan 1 : Ish, takkan la...baru umur 21 ni..betul tak??

Staff 2 : Eh, takdela, baru 19 umur die..

Staff 1 : ( terus diam tak bersuara )

Pelanggan 1 : La..yeke?? tu la,pakai tudung labuh nampak macam 21.cuba pakai tudung singkat, baru nampak macam 19..kih3...


Kes 2 :

Seorang mak cik ingin membuat pemeriksaan tekanan darah dan ditemani oleh seorang anaknya..

Staff 1 : Mak cik duduk dulu ye...erm makcik ada darah tinggi ke sebelum ni??

Mak cik : A'a,memang ada..tapi tu lah dah lame tak datang cek..

Anak Mak cik : Akak ni dah kawin ke??

Staff 1 : Eh, takde la..saya muda lagi(ops,perasan), belajar pun tak habis lagi..

Anak Mak cik : Umur berapa?

Staff 1 : Hehe..takde la muda sangat.. 20 tahun..

Anak Mak cik : Eh, sebaya la kita rupanya..hik2..( malu sendiri sebab panggil akak)



Kes 3 :

Pelanggan 1 : EPO ni untuk apa dik?

Staff 2 : EPO ni Evening Primerose Oil, minyak yang diekstrak dari pokok primerose..baik untuk kulit dan seimbangkan hormon wanita..ni ade offer, RM10 je, ade 30 biji untuk sebulan..

Pelanggan 2 : Orang2 yang tak mampu je beli yang packing macam ni..yang dalam pack originalnya ada?

Staff 1 : (ambil EPO+Fish Oil Blackmores berharga RM98) kami takde yang kecik, yang ni untuk 4 bulan, ada 120 biji dalamnya...

Pelanggan 2 : Ha..kalau aku nak beli aku beli yang macam 'makcik' tu tunjuk tadi..

Pelanggan 1 : Eh, taraf anak dah dengan engkau, panggil makcik pulak..



Bertudung labuh di kalangan orang yang berpenampilan biasa memang sangat asing di mata masyarakat..betul ke pakai tudung labuh nampak tua ?? hati saya sememangnya tidak bersetuju lantas bersungguh-sungguh menidakkannya..mungkin bertudung labuh kelihatan lebih matang..ataupun raut wajah saya yang sememangnya kelihatan tua dari usia sebenar walaupun bilogical age saya baru 18tahun,hehe.. apa pun Alhamdulillah, bila seseorang mengatakan saya kelihatan lebih tua dari usia, ia mengingatkan saya tentang kematian yang semakin hampir dengan saya..inilah peringatan dari ALLAH dan wasilahnya melalui mereka yang menyindir begitu..Alhamdulillah...yang penting,bukan tudung labuh yang patut dipersalahkan..

Bagaimanapun, telinga saya semakin lama semakin masak dengan sindiran masyarakat umum tentang golongan yang bertudung labuh ni.. sejak awal bekerja di farmasi itu lagi telinga saya dah diserbu 1001 bentuk sindiran dan persepsi buruk terhadap golongan bertudung labuh..hakikatnya bukan sejak bekerja di situ malah sejak dari awal saya berhijrah kepada penampilan sebegini, termasuklah ahli keluarga dan saudara mara sendiri yang turut menyindir...tidak mengapa, cukuplah saya ada ma dan abah yang sentiasa menyokong saya berpenampilan begini..kadang2 terdetik juga di dalam hati, mengapa begitu ramai yang concern dan memberi nasihat disamping sindiran bila seseorang tu nak buat baik??yang berpakaian tak cukup kain tu kurang pula yang nak mengambil berat..hurm, salahkah mereka yang bertudung labuh ni?salahkah mereka jika ingin mencari kesempurnaan dalam menutup aurat?bukankah ALLAH suka sesuatu yang sempurna??Wallahu'alam...saya pun tiada jawapannya..

Jauh di sudut hati saya bukanlah hendak menyalahkan masyarakat umum yang sering berpersepsi negatif terhadap golongan yang bertudung labuh ini..namun rasa sedih sekali bila fenomena ini terus berlarutan hingga ke hari ni..hakikatnya, golongan yang bertudung labuh ni belum mampu membuktikan mereka lah yang sepatutnya menjadi contoh terbaik kepada seluruh manusia yang bergelar muslimah di dunia ni..saya tidak pernah salahkan mereka(masyarakat umum) kerana saya juga pernah mempunyai persepsi negatif terhadap golongan bertudung labuh satu masa dahulu.. keadaan dan individu2 di sekeliling saya memaksa saya berfikiran begitu..Inilah dikatakan kerana nila setitik, rosak susu sebelanga..

Satu masa dahulu, saya pernah tinggal bersama golongan yang bertudung labuh kerana diterima untuk mengajar murid darjah 2 di sebuah sekolah agama swasta semasa cuti lepas spm..ketika itu hanya saya yang tidak bertudung labuh..pada awalnya saya sangat respect kepada mereka namun bila saya mendengar sendiri pengakuan mereka seperti pernah berpegangan tangan dengan lelaki yang bukan muhrim dan melihat sendiri mereka keluar berdating saban minggu,sms dan bergayut di telefon saban malam dan waktu(Na'uzubillahi min dzaalik..)..saya jadi semakin meluat dan hilang respect terhadap mereka...Malah persepsi saya terhadap mereka yang bertudung labuh pada waktu itu sangat buruk..Saya rasa sangat marah kerana mereka tidak menunjukkan contoh tauladan yang baik buat saya sedangkan mereka bertudung labuh dan berpelajaran bidang agama walhal saya adalah sebaliknya....sehinggakan pada waktu itu saya rasakan bahawa golongan yang bertudung pendek lebih baik daripada mereka yang berkelakuan sedemikian..

Bagaimanapun Alhamdulillah, tanggapan saya mula berubah bila saya melangkah masuk ke uia..kehadiran Kak Ilyani dan Kak Siti Hafriza sejak awal saya di uia merupakan hadiah paling berharga dari ALLAH SWT kepada saya untuk membuktikan betapa indahnya akhlak seorang muslimah yang bertudung labuh.. Alhamdulillah,inilah yang saya cari selama ini... Alhamdulillah,kerana sahsiah dan peribadi mereka yang sangat baik la menyebabkan hasrat saya untuk memakai tudung labuh melonjak kembali setelah sekian lama terkubur...sebab saya juga ingin sekali jadi baik seperti mereka,InsyaALLAH..Mudah2an ALLAH akan istiqamahkan saya untuk terus mencari kesempurnaan dalam menutup aurat disamping terus kuat menghadapi sindiran dan halangan yang datang..Amiiin.....

3 comments:

  1. =) =) =)

    alhamdulillah. sayang aisyah.

    ReplyDelete
  2. setuju dgn kata2 awk aisyah..kata2 orang ttg bertudung labuh: nampak tua dr usia sebenar,mak orang,matured,ustazah,out of date n mcm2 lg

    tp apa guna kalau kita nk pikir pandangan orang kn, redha ALLAH yg kita cari insyaALLAH

    ReplyDelete
  3. Betul2
    ateh stuju dgn pndgn adik..
    syukran atas entri yg membuka mata hati ini..
    slalu jgak dianggap sinis bila bertudung labuh smpai ke pinggul.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...