Siapakah yang paling awal ke neraka??

Akan keluar pada akhir zaman satu kaum yang mencari agama dengan menjual agama, memakai pakaian bulu (mewah dan mahal), lidah mereka lebih manis dari madu, sedangkan hati mereka bagaikan serigala.


Dari Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w bersabda: Apabila hari Khiamat maka Allah akan menghukum diantara para makhluk dan semua umat dalam keadaan bertekuk lutut. Yang pertama akan dipanggil ialah orang yang pandai alQur'an, orang yang mati fisabilillah dan orang kaya.



Maka Allah bertanya kepada orang yang pandai alQur'an: Tidak kah Aku telah mengajarkan kepada mu atas apa yang Aku turunkan kepada utusanku.

Jawab orang itu: Benar Tuhan ku.

Firman Allah: Lalu apakah yang telah kamu lakukan atas apa yang kamu ketahui itu.

Jawabnya: Aku telah mempelajarinya di waktu malam dan mengamalkannya di waktu siang.

Firman Allah: Dusta kau.

Malaikat juga berkata: Dusta kau, sebenarnya engkau hanya ingin di gelar qari dan ahli dalam alQur'an, dan sudah disebut sedemikian itu.



Lalu dipanggil orang kaya dan ditanya: Apa yang engkau telah perbuatkan terhadap harta yang telah Aku kurniakan itu?

Jawabnya: Aku telah mengunakannya untuk membantu sanak saudara dan bersedekah.

Firman Allah: Dusta kau.

Para Malaikat juga berkata: Dusta kau, kau berbuat begitu hanya ingin disebut sebagai dermawan, dan sudah terkenal demikina itu.



Lalu dihadapkan orang yang mati syahid berjihad fisabilillah, ditanya: Kenapa kamu terbunuh?

Jawabnya: Aku telah berperang untuk menegakkan agama Mu sehingga aku terbunuh.

Allah berfirman: Dusta engkau.

Malaikat juga berkata: Dusta engkau, engkau hanya ingin disebut pahlawan yang gagah berani dan sudah disebut demikian itu.



Kemudian Nabi s.a.w memukul paha ku sambil bersabda: HaiAbu Hurairah, ketiga-tiga orang itu lah yang pertama di bakar didalam api neraka pada hari khiamat.


Nabi s.a.w. telah bersabda: "Yang sangat aku takuti atas kamu adalah syirik kecil". Sahabat bertanya: "Ya Rasulullah apakah syirik kecil itu." Jawab baginda: "Riya'. Pada hari pembalasan kelak Allah berkata kepada mereka; pergi lah kamu kepada orang-orang yang dahulu kamu beramal kerana mereka di dunia, lihatlah disana kalau-kalau kamu mendapat kebaikkan dari mereka."


Nau`zubillahi min zalik.


1 comment:

  1. dulu2 kat sekolah, pnh dgr citer ni, then, terpk, okeyh, lepas ni aku niat nak belajar bukan niat nak dpt keje gah2, tp krn Allah, but sumtimes kite lupa, n riya' tu kdg2 susah nk dielakkan,dlm apa2 aspek pun. ada seseorang ni kata(x ingat sape, tp y bleh dipercayai), riya' ni satu benda yg normal dlm diri manusia.. so,kdg2 tu memg susah nk ilangkan, n sng pulak muncul, rasa2 apa ubat plg mujarab utk hilangkn rasa riya' dlm diri?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...