Mari Berinfaq!

Bismillahi walhamdulillah.

Ramadhan semakin cepat meninggalkan kita. Sempena bulan yang mulia ini, mari kita topup akaun pahala kita sebelum kita terlambat, kerana perlu diingat bahawa ajal kita boleh datang pada bila masa sahaja.

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Apabila seorang anak Adam mati putuslah amalnyakecuali tiga perkara: sedekah jariah atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya."
(Hadith Sahih - Riwayat Muslim dan lain-lainnya)

Hadith ini juga diriwayatkan dengan lafaz yang lain seperti berikut:

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Apabila seorang manusia mati , putuslah (tulisan pahala) amalan (setakat itu) (1) Kecuali tiga perkara (yang akan berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu sedekah jariah atau ilmu memberi kepada yang faedah orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya." (2)
(Hadith Sahih - Riwayat Imam Ahmad)

"Sedekah jariah" ialah harta benda yang diwaqafkan kerana Allah Taala, seperti:

(1) Mewaqafkan sebuah kebun bersama hasil tanamannya untuk kebajikan umum. Atau mewaqafkan sebidang tanah untuk menjadi tapak masjid, surau, rumah anak yatim, madrasah, sekolah dan sebagainya.
(2) Mendirikan - atau berkhairat ala kadarnya untuk mendirikan masjid surau, rumah anak yatim, madrasah, sekolah dan sebagainya.
(3) Mendirikan rumah waqaf untuk kaum kerabat sahaja atau umum untuk orang-orang miskin yang memerlukan tempat berteduh atau untuk disewakan dan hasilnya dikhairatkan untuk kebajikan umum.
(4) Mendirikan rumah "musafir khanah" untuk persinggahan orang-orang musafir yang memerlukannya.
(5) Dan lain-lain lagi yang termasuk dalam amalan yang diredhai Allah seperti mendirikan hospital dan kutub khanah, mencetak al-Qur'an dan kitab-kitab Islam serta buka-buka pengetahuan yang berguna dan sebagainya.

SELAMAT BERINFAQ!!
SEMOGA AMALAN KITA DITERIMA OLEHNYA, AMIIN! :)


Visi dan Misi

Melahirkan anak-anak yatim sebagai pendakwah yang hafaz Al-Quran

Menjadikan tahfiz sebagai pusat pengajian secara teori dan praktikal

Mencari keredhaan Allah serta menghapuskan kebejatan ummah

Melahirkan pelajar yang mahir serta memahami secara universal dan mendalami ilmu agama dengan menjadikan Islam sebagai cara hidup

Melahirkan generasi berilmu, beramal, berani dan bertaqwa


APA TUNGGU LAGI, JOM!!


Topup akaun pahala anda dengan bank in kan wang ke akaun


BIMB 12225010002021 (An Nur Setiu)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...